کسب و کار

تحقیقات بازار چیست و چرا برای کسب و کار مهم است؟ (ویژه کسب و کارها)

تحقیقات بازار، این جمله ترسناک بنظر میرسد، احتمالا هم کمی گیج کننده است.
اما اغلب اینطور به نظر میرسد چیزی است که فقط شرکت ها و کمپانی های بسیار بزرگ با دارایی بسیار زیاد و طاقی پر از طلا می توانند آن را انجام دهند، اما اینطور نیست. در واقع یک فرآیند نسبتا ساده است، یا به عبارتی چیزی است که شما می توانید حتی خودتان به تنهایی آن را انجام دهید، بدون نیاز به طاق پر از طلا!

تحقیقات بازار چیست؟

به طور عمده تحقیقات بازار شامل سوالاتی در مورد جامعه ی هدف کسب و کار شما است که شما از افرادی آنها را می پرسید که امیدوارید به مشتریان بالقوه شما تبدیل گردند، سوالاتی از این قبیل :

  • مشتریان شما چه کسانی هستند و چه چیزی را دوست دارند؟ (مردان، زنان، جوانان، افراد مسن و …)
    چه چیزی برای آنها مهم یا مهم تر است؟ (راحتی، هزینه، کیفیت، به وقت بودن و …)
  • آنها در اوقات فراغت خود چه کار می کنند؟ (این می تواند به شما کمک کند بهترین راه ارتباطی با آنها را بشناسید.)
  • آن ها چه محصولات و خدماتی را دوست دارند و تمایل به خرید آن دارند؟ (ابزارهای فناوری، مشاورین مالی، محصولات غذایی، نیازهای روزمره، سرویس منزل و …)
  • محصولات و خدمات شما را در مقایسه با محصولات و خدمات رقبایتان چگونه بررسی و درک می کنند؟ (بهتر، گران تر، باکیفیت تر، خاص تر و …)

چگونه تحقیقات بازار کار می کنند؟

همانطور که در بالا ذکر شد، تحقیقات بازار به معنای جمع آوری اطلاعات برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بازار یا مشتریان شما است. این اطلاعات به شما در شناسایی فرصت های بازاریابی، جذب مشتری و افزایش فروش کمک خواهد کرد. بطور کلی دو نوع اصلی برای تحقیقات بازار وجود دارد:
تحقیق اولیه: این یک تحقیق است که شما در مورد کسب و کارتان می بایست انجام دهید.
تحقیقات ثانویه: این تحقیق است که شخص دیگری در مورد کسب و کار یا صنعت شما قبلا انجام داده است.

اما ورای آنکه چه کسی این اطلاعات را جمع آوری می کند، روشی برای جمع آوری داده ها نیز وجود دارد.
تحقیقات کیفی: تحقیقاتی است که توسط مصاحبه با افراد یا به سادگی به وسیله ی دقت در رفتار افراد جمع آوری شده است. در حالی که این نوع تحقیق می تواند اطلاعات زیادی را به شما بدهد، اما از لحاظ فنی و آماری معتبر نیست، این به این معنی است که ایده خوبی است که این بینش را داشته باشید و همراه با آن، کمی تحقیقات نیز انجام دهید.
تحقیقات کمی: این نوع تحقیق شامل اطلاعات یا داده هایی که بر اساس اعداد هستند، می باشد. به عنوان مثال: نه نفر از ده نفر پنیر چدار را به موزارلا ترجیح می دهند. این در حالی است که برخی از تحقیقات کمی از لحاظ آماری معتبر اند، اما بعضی از آنها نه. برای مثال، انجام نظرسنجی در اینترنت، داده های کمی را برای شما جمع آوری می کند. اما اگر بخواهید نظرسنجی را روی یک نمونه تصادفی انجام دهید، در این صورت داده ها از لحاظ آماری قابل توجه نخواهد بود.

کدام نوع از تحقیقات بازار را باید انتخاب کنید؟

بستگی به کسب و کار شما دارد، ممکن چیزی که برای شما بهترین است، برای کسب و کار دیگری نباشد. البته همه ی این ها بستگی به چگونگی استفاده از اطلاعات جمع آوری شده و خطرپذیری تصمیماتی که شما در حال گرفتن آن هستید نیز دارد. ریسک زیادی دارد، شما باید پول و زمان بیشتری برای جمع آوری اطلاعات قابل اعتماد سرمایه گذاری کنید.
بنابراین، اگر شما در این فکر هستید که یک محصول جدید تولید کنید، برای روند تولید و بازار برای شما بسیار هزینه دارد و از طرفی اگر می خواهید بدانید که آیا مردم آن را خریداری خواهند کرد یا خیر، پس باید بدانید که یک جستجوی ساده Google ممکن است به اندازه کافی به شما در یافتن تحقیقات ثانوی کمک کند و برای شما خوب باشد تا بتوانید تصمیم بهتری بگیرید.

حال، خبر خوب چیست؟

جستجوی گوگل!
شما به راحتی با یک جستجو در Google ابزار های ایرانی و غیرایرانی بسیاری برای نظرسنجی آنلاین می یابید که کار کردن با آن ها بسیار ساده است.

از کجا می توان منابع عظیم تحقیقات ثانویه را پیدا کرد؟

ما بدون اینترنت چکار میتوانیم انجام دهیم؟ اینترنت یک منبع عالی برای اطلاعات و آمار است اما تشخیص اینکه کدام یک واقعی و کدام یک غیر واقعی است می تواند دشوار باشد. البته مهم نیست که چه کاری انجام می دهید یا اینکه چه چیزی می فروشید، ولی بدون شک برای کسب و کار شما هم یک منبع اطلاعاتی/آماری وجود دارد.
اینترنت همچنین یک مکان عالی برای پیدا کردن اطلاعات مفید در مورد رقبای شما است. وب سایت و شبکه های اجتماعی آن ها می توانند به شما درباره تحقیقات بازار و استراتژی کسب و کارشان اطلاعاتی بدهد. شما میتوانید چیزهای زیادی از رقبای خود یاد بگیرید.

نتیجه گیری

تحقیقات بازار ممکن است بزرگ و ترسناک باشد، اما واقعا تمامی صحبت های ما در مورد گوش دادن به مردم و شنیدن نظراتشان بود. گوش دادن به افرادی که قبلا مشتری شما بوده اند و یا اکنون هستند و یا می خواهید مشتری شما باشند. بنابراین به مشتریان خود گوش دهید، به رقبای خود نیز گوش دهید.

امیدواریم، شما در حال حاضر با چند بینش عالی که برای افزایش کسب و کار شما ارائه شده، بتوانید در مورد کسب و کارتان بیشتر تحقیق کرده و به نتایج مفیدی برسید که منجر به افزایش فروش شما شود. این را بدانید که شما به طاق پر از طلا نیاز ندارید، با کمی تلاش می توانید کسب و کار کوچک خود را برای موفقیت در دراز مدت آماده کنید!

نکته آخر

از طرف دیگر اگر شما فردی هستید که نمیخواهید ریسک سرمایه گذاری و هزینه زیاد برای تحقیقات بازار، شناخت رفتار مشتری و همچنین جذب مشتری بیشتر را داشته باشید و یا زمان لازم برای این موارد را در اختیار ندارید، راه حل دیگری نیز برای شما وجود دارد.

پین جاب مفتخر است که بگوید با گرد هم آوری تیم تحقیقاتی متخصص برای کسب و کارها، تمامی موارد فوق را با هزینه ی بسیار کمتر و در مدت زمان کمتر برای شما انجام می دهد.
روند این کار نیز بسیار ساده است:

  1. ابتدا کسب و کار خود را در پین جاب ثبت کنید.
  2. سپس به صفحه ی کسب و کار ثبت شده ی خود بروید و اعلام مالکیت کنید.
  3. سپس پس از مراجعه به صفحه کاربری خود، قادر خواهید بود مدیریت کسب و کار خود را در پین جاب در دست بگیرید و به تبلیغات در پین جاب بپردازید و از مزایای مدیریتی و تبلیغاتی ما بهره مند شوید.
برچسب ها
نمایش بیشتر

علی هوشیاری پور

علاقه مند به یادگیری و اشتراک گذاری یادگیری ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن